La factura electrònica s'estén entre empreses i professionals, després del llançament d'un projecte per part del Ministeri d'Assumptes Econòmics i Transformació Digital.
Aquesta iniciativa s'emmarca en la Llei Crea i Creix, i segons el ministeri, garantirà una major agilitat i control dels pagaments. A més, indiquen, reduirà la morositat comercial i afavorirà el creixement empresarial.
Ara com ara el projecte de Reial decret es troba en fase d'audiència pública, per la qual cosa pot haver-hi canvis abans de la seua promulgació definitiva.
Reduir la morositat dels pagaments
Segons van indicar fonts oficials, amb la posada en marxa de la factura electrònica en totes les transaccions comercials es podrà comptar amb “informació fiable sistemàtica i àgil dels terminis efectius de pagament”, i que portarà a reduir els retards en els pagaments.
Gràcies a la posada en marxa d'aquest sistema s'integraran amb més facilitat les funcions de facturació, cobraments, pagaments i comptabilitat de manera automàtica, la qual cosa permetrà reduir les necessitats de finançament, sobretot en les empreses més xicotetes i entre els autònoms, que són els més afectats per la morositat pel fet que tenen un menor poder de negociació, van indicar.
Gràcies al futur sistema de factura electrònica es podrà tindre un registre més precís de la morositat en empreses i professionals
Per a posar en marxa aquest nou sistema en el ministeri han tingut en compte les propostes que van enviar associacions de petites i mitjanes empreses i d'autònoms.
A més, l'Agència Tributària posarà en marxa una plataforma pública que permetrà reduir els costos i facilitares l'accés a aquest sistema de pagaments, encara que la facturació electrònica es podrà realitzar a través de qualsevol de les plataformes privades que ja existeixen.
Avantatges del futur sistema
Una dels avantatges del nou sistema és que és intraoperable, la qual cosa permetrà adaptar i traduir els diferents formats més utilitzats, i que facilitarà l'adaptació a nivell europeu.
A més estarà interconnectat, “perquè els usuaris només necessiten connectar-se a una plataforma per a la gestió de les seues factures”, van puntualitzar en el ministeri.
Tant les pimes com els autònoms tindran un “ampli suport” en la posada en marxa d'aquesta mena de factures, van precisar en l'organisme ministerial, a través de períodes transitoris amplis per a usar la facturació electrònica i les ajudes del Kit Digital.
Qui estan obligats a usar la factura electrònica
Cal recordar que la futura llei obligarà als autònoms i les empreses que ingressen més de 8 milions d'euros a l'any al fet que digitalitzen les seues factures en un any; mentre que els que tinguen una menor facturació, el termini serà de dos anys.
La factura electrònica serà obligatòria si el destinatari és una empresa o un professional, però no ho serà si resideix fora d'Espanya.
Dins de les estratègies per a combatre la morositat, l'Agència Tributària confeccionarà un llistat d'empreses o autònoms que demoren els seus pagaments sobre la base de la informació d'aquestes factures.
A més remetrà les dades a l'Observatori Estatal de la Morositat, perquè també elabore un llistat de les companyies i professionals que se salten les dates de pagament.
Més informació
Font: economiadigital.es