Continuem relacionant la innovació tecnològica amb la destrucció d'ocupació? La resposta és que, majoritàriament, sí. I, segons Santiago *Carbó, catedràtic de la Universitat de Granada i director d'Estudis Financers del Centre d'Anàlisi *Funcas, “es tracta d'una generalització injusta i molt inexacta. En realitat, el procés de transformació digital està portant tot el contrari: nous perfils professionals, reducció de costos, optimització de processos i noves oportunitats de negoci”.
Estem parlant de la quarta revolució industrial, la 4.0: la de la informació, les dades, la nanotecnologia, les energies renovables i la computació quàntica. I resulta “decebedora”, en paraules de *Carbó, que l'analitzem com van analitzar els nostres avantpassats les anteriors. Per exemple: en Temps moderns (1936), Charles *Chaplin ens va instar a avorrir la mecanització dels entorns laborals, pel seu efecte devastador per a la dignitat de l'ésser humà. Però la veritat és que, valorada amb perspectiva, la revolució *fordiana, impulsada pel fabricant d'automòbils Henry Ford i basada en l'automatització i la producció en sèrie (el que reflecteix críticament *Chaplin en la seua pel·lícula), va acabar incrementant exponencialment la productivitat i, per tant, les ocupacions industrials estables i ben remunerats.
Iván Maroto, director de Negoci Digital i Correus *Market en Correus, creu que una cosa molt similar ocorrerà amb l'actual procés de digitalització: “No dubte que aquests canvis llançaran un saldo molt favorable en termes d'ocupació: destruiran poc i crearan molt”. Per a començar, destaca que ja està creixent la demanda de “perfils tecnològics, disruptius i transformadors: de desenvolupadors de programari a dissenyadors de pàgines web, experts en màrqueting digital o xarxes socials, analistes de dades…”. A més, els nous models de negoci contribuiran a “blindar” també les ocupacions més convencionals, “en fer que les empreses digitalitzades resulten més competitives i rendibles”.
Un tren tecnològic que no es pot perdre
Per a Jordi *Comas, consultor estratègic i professor de la Universitat Ramon Llull, l'actual procés de “automatització i digitalització de l'economia”, perceptible des de fa almenys cinc anys i “accelerat de manera molt notable per la pandèmia”, pot tindre un efecte transformador fins i tot més profund. De moment, ja està modificant “la manera de produir, vendre i competir, i també els hàbits dels consumidors”.
A Espanya, les empreses petites i mitjanes (amb menys de 250 treballadors) suposen el 99% del total i el 97% de les quals tenen treballadors assalariats. Entre totes, generen al voltant del 90% de l'ocupació disponible al nostre país. Si vosté treballa per compte d'altri, el més probable és que ho faça per a una pime.
Més informació
Font: elpais.com